Táplálkozási elvek, melyek fejre állítják mindazt, amit korábban gondoltam – avagy olvasmányaim táplálkozás témakörben

Ígértem, hogy hozok majd ízelítőt arról, miket olvasok mostanában táplálkozás témában.

Észrevettétek már azt a jelenséget, hogy amikor valamivel elkezdesz foglalkozni, akkor egyre több olyan dolog jön szembe, ami segít ezt más oldalról is megvilágítani?

Nekem ilyen nagy volt a sok, azonos irányba mutató elmélet az egészséges táplálkozás témájában.

Az első lépcső volt a paleolit étrend, amivel egy kedves anyukatársam (köszönöm, Timi!) ismertetett meg komolyabban, megemlítve, hogy apósa szakemberként is megalapozottnak tartja az elveket, és eszerint étkezve nyugdíjas korúként is tökéletes egészségnek örvend.
Ezen a tapasztalaton felbuzdulva a férjem is áttért egy próbaidőszakra az ilyen típusú étkezésre, és számunkra is döbbenetes módon néhány hónap alatt normalizálta vele a laborértékeit. Azóta is ezen elvek szerint étkezik.

A paleolit elmélet gyakorlatilag a feje tetejére állítja a legtöbb, (legalábbis számomra, eddig) általánosan elfogadott és ismert táplálkozási elvet, ajánlást. A fő irányelveket egy korábbi blogbejegyzésben már ismertettem, ott bárki elolvashatja, ha nem ismeri.
A legsokkolóbb annak, aki először találkozik vele, az szokott lenni, hogy a hagyományos táplálkozási ajánlásokhoz képest mindenféle szénhidrát (tészták, gabonák, a gluténmentesek is, krumpli, kenyérfélék), a tejtermékek (némely megengedő változatnál a kemény sajt mehet) és a hüvelyesek fogyasztását teljesen kizárja. Gondolom, az egyértelmű, hogy a műkajákat, adalékanyagokkal telenyomott “junk food” ot, a cukros ételeket sem fogyasztják.
Ilyenkor szokták megkérdezni, hogy vajon mit esznek a paleosok? Húst, zöldséget, magvakat, gyümölcsöket (bár ez utóbbi szintén némely irányzatnál korlátozandó). És bármilyen döbbenetes, az előbb felsorolt alapanyagokból igenis sokféle és változatos étkeket lehet előállítani, amik ráadásul finomak is, de tényleg.

Talán említettem, hogy elég aktív tagja vagyok egy internetes fórumnak, mely az alternatív gyereknevelés kapcsán indult. Ahogyan az alapítók gyerekei nőnek, és a tagok száma növekszik, szinte bármilyen témáról lehet itt találni társakat egy kis eszmecserére.

Itt említette valaki Dr Natasha Cambbell-McBride: Gap- szindróma: Az emésztés és a pszichológia kapcsolata című könyvét, s elolvasva döbbenten tapasztaltam, hogy más alapról (viselkedési problámák, autizmus kapcsán, a bélrendszer állapotát megvizsgálva)  indulva, de szinte ugyanazokhoz az alapelvekhez jut el, amit már a paleo elvek kapcsán megismertünk. Természetesen vannak különbségek, több is. Erről a könyvről is fogok posztolni, de azt külön, mert ő is megér egy bejegyzést (sőt, többet is!). Ez volt a második lépés a döbbenetes felismerésekhez vezető utamon.

Azután már nem volt megállás, valaki bedobta a Weston A.Price nevét és az ő nevével fémjelzett táplálkozási irányzatot. Erről idézném Zsuzsit, egyik kedves fórumtársnőmet, akinél jobban én sem tudnám összefoglalni:

“A Weston A. Price Alapítvány (Weston A. Price Foundation vagyis WAPF) célja, hogy visszahozza a tápanyagban gazdag ételeket az amerikai étrendbe. Az alapítók, Mary Enig és Sally Fallon kiadtak egy könyvet, melynek címe Nourishing Traditions, The Cookbook that Challenges Politically Correct Nutrition and the Diet Dictocrats vagyis Tápláló hagyományok: A szakácskönyv, amely kihívja a politikailag korrekt táplálkozást és az étrend diktokratákat.
Sajnos, magyarul nem kapható a könyv, de angolul értőknek meleg szívvel ajánlom!
Az irányzat ránézésre hasonlít a paleóhoz, az alapok azonban gyökeresen eltérnek.
A WAPF étrend a hagyományos ételek tápláló voltán alapszik. A WAPF névadója, Weston A. Price múlt században élt amerikai fogorvos volt, aki körbeutazta a Földet, és természeti népeket vizsgált. Kereste az ideális fogsort, és talált is sokat, a tapasztalatait pedig a Nutrition and Physical Degeneration c. könyvben publikálta. Ennek egy elektronikus változata itt olvasható: http://gutenberg.net.au/ebooks02/0200251h.html

Érdemes végigpörgetni a képeket még az angolul nem beszélőknek is!

Számomra döbbenetes volt, hogy a mai világban természetesnek számító fogszuvasodás, fogak torlódása, kisebb alsó állkapocs, stb. nem alapállapot. Először arra gyanakodtam, hogy összefényképezett fiatal bennszülötteket öreg európaiakkal, de nem. Ami még ijesztőbb, hogy már egy generációval azután, hogy a természeti népek áttértek az európai étrendre, látható a változás nemcsak a fogsorukban, az egész csontozatukban, általános egészségükben. Az egészséges fogak ugyanis egészséges, ráadásul boldog, mosolygós emberekhez tartoztak.
Mary Enig kutató, aki arról vált ismertté, hogy kétségbe vonja azt az axiómának tűnő dolgot, hogy a telített zsírsavak okozzák a szív- és érrendszeri betegségeket. A WAPF álláspontja szerint épp ellenkezőleg, a telített, elsősorban állati zsírok nagyon fontos táplálékai az embernek. Nem az a lényeg álláspontjuk szerint, hogy mely arányban fogyasztasz szénhidrátot-zsírt-fehérjét, mert ez az arány egyénenként változik, a telített állati zsírok démonizálása azonban azzal járt együtt, hogy egyre kevésbé fogyasztunk tojássárgáját, vajat, teljes tejet, sajtot, zsíros húst, mint például a szalonna, és már nem sertészsírral főzünk. A WAPF szerint azonban a jelenlegi járványszerű elhízás épp akkor kezdődött, amikor a növényi olajok és a finomított szénhidrátok felváltották ezeket az egészséges, tápanyagban gazdag, hagyományos zsírokat. Szerintük az állati zsírokban ugyanis sok olyan alapvető tápanyag van, ami más táplálékból nehezen szívódik fel.

A WAPF szerint továbbá a telített zsírok hiánya az iskolai étkezésekben összefügg a viselkedésbeli és mentális zavarok emelkedésével. Azok a tápanyagok, amelyek elsősorban állati zsírokban és a belső szervekben találhatók, kritikusak az agy fejlődése szempontjából. Azt is mondják, hogy azokra a vitaminokra és zsírsavakra, amik kizárólag a telített állati zsírokban találhatóak, szükség van a normál szaporodáshoz.”

Akit felcsigáztam az előzőekkel, annak örömhír lehet, hogy magyar nyelven is elérhető egy nagyon jó kis blog, ami magyarul is összefoglalja az alapelveket, a címe: Tápláló hagyományok. Akit érdekel a téma mélyebben is, jó szívből ajánlom elolvasásra!
A pontos elérhetősége: http://taplalohagyomanyok.blogspot.hu/

A következő lépés pedig az egyik korábbi cikkben említett Bartha Ákos (FB oldala: Táplálkozás-beállítás), akit volt alkalmam személyesen is meghallgatni. Ő egy egészen egyedülálló, a személyes egészségügyi profilokra alapozott tipizálási rendszert és azoknak megfelelő étkezési/életmódajánlási rendszert dolgozott ki. Ugyan a fő irányvonalak gyakorlatilag mindenkinek azonosak, az egyes eltérő anyagcsereprofillal rendelkező (hormonális különbségek, vércsoport, stb.) személyeknek a diéta finomhangolását javasolja, amellyel komoly egészségügyi problémákat lehet megelőzni, gyógyítani.
Most éppen az ő előadásaira járok, és próbálom a fenti dokumentumokból eddig megismerteket egy teljesen új megvilágításban értékelni.
Feltétlenül be fogok számolni ezekről is! Érdekel valakit ;)?

Kép forrása: Amazon

4 thoughts értékelése “Táplálkozási elvek, melyek fejre állítják mindazt, amit korábban gondoltam – avagy olvasmányaim táplálkozás témakörben

  1. Pingback: Amit már nagyanyáink is tudtak - avagy miért gyógyító hatású a húsleves? - DEJA VU Világ

Vélemény, hozzászólás?

Tisztelt Vásárlóink!

 

A koronavírus intézkedések miatt az érdi személyes átvétel lehetősége bizonytalan ideig szünetel.

 

Megértéseteket köszönjük!

 

A Deja-vu világ csapata

Annak érdekében, hogy a jobb felhasználói élményt tudjunk biztosítani, az oldalon cookie-kat használunk. Az oldalunk használatával, Ön elfogadja a cookie-k használatát. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás