Egészség – milyen hatással lehet az étel a gyerekek viselkedésére?

A mai ember hajlamos elfeledkezni arról, hogy az, amivel a testünket tápláljuk, kőkeményen hatással van arra, hogy milyen az egészségi állapotunk, sőt, ennél tovább is megyek, a viselkedésünket és az értelmi képességeinket is jelentős mértékben meghatározza.

Különösen igaz ez a gyerekeknél, akiknek a szervezete érzékenyebb.

Mindenféle szájon át bevett, és a bélrendszeren keresztül felszívódó gyógyszerektől reméljük, hogy valamely egészségi problémánkra megoldást nyújt (hozzáteszem: lehetőleg azonnal, de legalábbis gyorsan, mint a reklámokban látjuk!). Ehhez képest az, hogy mivel tápláljuk a testünket, sokaknál fel sem merül, hogy szintén hozzájárul egészségünkhöz.

Szintén szomorú, hogy már kialakult betegség esetében az orvosi ajánlások többségénél (tisztelet a kivételnek!) a táplálkozási oldal, hogy mire figyeljen a beteg, milyen ételeket fogyasszon vagy milyeneket kerüljön el, sok esetben szóba sem kerül.

Sajnos ma már nem igaz az összefüggés, hogy amit élelmiszerként árusítanak, az valóban igazi élelmiszer, a szó eredeti értelmében. Éhségünket ugyan elűzi, de a legtöbb esetben nem tápláló, nem valódi. Olyan sok mesterséges anyag, egymással kölcsönhatásba lépő adalék kerülhet bele amire nem is gondolnánk. A megoldás a magam részéről az, hogy amit csak lehet, magam készítek, és vásárlásnál alaposan átolvasom a címkéket, és nem veszek meg olyat, aminek az összetevőivel nem vagyok megelégedve.

A közelmúltban olvastam egy nagyon tanulságos cikket egyik külföldi blogban.

Egy szülinapi bulira érkező 5-9 éves gyerekeket két csoportra osztották:
Az egyik csoport egészséges rágcsálnivalókat (zöldségek,gyümölcsök, egészséges, nem túlcukrozott sütemények, szendvicsek) és italként tiszta vizet kapott.
A másik csoport a születésnapi bulikon megszokott “party” ételeket kapta: kóla és egyéb szénsavas italok, chips, színes cukorkák, torta tele cukorral stb.

Az eredmény: a két csoport erőteljesen és mérhetően eltért egymástól mind viselkedésében, mind koncentrációs képességében. A partiételeket evő csoportban 63 agresszív incidens történt, szemben a “normál” csoporttal, ahol mindössze 8 ilyet tapasztaltak. Hiperaktivitást a hagyományos csoport tagjai közül 30 esetben, míg a “partiételeseknél” 163 esetben figyeltek meg.

Ezen felül nem csupán az agresszivitás szintjében tért el a két csoport: az egészséges ételeket evő gyerekek sokkal jobban tudtak együtt játszani az instruktorokkal, a játékos feladatok során majdnem 50%-kal több helyes megoldást adtak. Döbbenetes, nem?

Mi tehát a végkövetkeztetés?

Saját magunk is sokat tehetünk azért, hogy a gyerekeink az iskolában jól teljesítsenek. Adjunk nekik egészséges, tápláló élelmiszereket, kerüljük a cukrot, a mesterséges adalékanyagokat. Nemcsak a hosszú távú egészségükre, de a rövid távú viselkedésükre, beilleszkedésükre, tanulási eredményeikre is befolyással lehetünk ezáltal!

Úgy tervezem, hogy hozok majd olyan ételeket, amiket én készítek a fiaimnak. A “reformélelmiszerek” is lehetnek nagyon finomak! Ne azzal kényeztessük el gyerekeinket, hogy agyontömjük cukrozott, mesterséges anyagoktól hemzsegő, bár kétségtelenül finom ételekkel, hanem mutassuk meg nekik az ételek igazi ízeit!

Vélemény, hozzászólás?

Annak érdekében, hogy a jobb felhasználói élményt tudjunk biztosítani, az oldalon cookie-kat használunk. Az oldalunk használatával, Ön elfogadja a cookie-k használatát. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás