Barion Pixel

Egészség – Az 5 leggyakoribb vitamin és ásványi anyag hiány felismerése és pótlása

2013.10.28.


1. B12 vitamin
A B12 vitamin elengedhetetlen a vérképzéshez és az idegrendszer működéséhez.

Mit okozhat hiánya? bizsergés a lábfejeken és a kezeken, sápadtság, étvágytalanság, gyengeség, krónikus fáradtság, vérszegénység, súlyos esetekben visszafordíthatatlan idegi károsodás.
Hogyan állapítsuk meg? Laborvizsgálattal
Mely élelmiszerekben található? belsőségek, hús, osztriga,halak, tojás, tejtermékek. Vegán étrenden lévőknek, aki tojást és tejterméket sem fogyasztanak, szükséges a B12 vitamin pótlása.

2. Vas
A vas a szervezet hemoglobin előállításában játszik kulcsfontosságú szerepet, amely a vörösvérsejtekben az oxigén szállításához szükséges. A vashiány világszerte az egyik leggyakoribb, a táplálkozásra visszavezethető hiányállapot.

Mit okozhat a vashiány? Enyhébb esetben tünetei alig észrevehetőek, az állapot súlyosbodásával nyilvánvalóbbá válnak: kimerültség, sápadtság, gyengeség, fejfájás, szédülés, fülzúgás. A sápadtság a körömágyon és az ajkakon is feltűnő. Gyermekeknél felléphetnek tanulási nehézségek, vislkedészavar, étvágytalanság.

Hogyan állapítható meg?
Vérképből

Ajánlott élelmiszerek: fokhagyma, aszalt szilva, mazsola, sárgabarack, aszalt sárgabarack, napraforgómag, póréhagyma, uborka, sárgarépa, mandarin, narancs, citrom, sörélesztő, sütőélesztő, búzacsíra, méz, mák (különböző elkészítési módokban), petrezselyemzöld, paraj, mangold, sóska, kaporzöld, zellerzöld, sütőtök, spárga, brokkoli, kelkáposzta, karalábé, vöröskáposzta, káposzta, savanyú káposzta, zabpehely, hüvelyes növények (bab, borsó, lencse, szója), kukorica, a bárány-, nyúl-, liba- és kacsahús, valamint a belsőségek, különösen a marhamáj, -szív és -tüdő, de valamennyi májféle és májkészítmény is.

3. Omega-3 zsírsavak
Az omega-3 zsírsavak nélkülözhetetlenek a sejtek, az immunrendszer normális működéséhez, előnyösen befolyásolják az agysejtek működését, valamint segítenek a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében.Gyermekeknél a legújabb kutatások szerint a rendszeres omega-3 fogyasztás javítja az iskolai eredményeket, és növeli a koncentrációs készséget.

Hogyan tudjuk biztosítani szervezetünk számára? halolajból, tengeri halak fogyasztásával (édesvízi halakban nem fordulnak elő jelentős mennyiségben)

4. Magnézium

A magnézium a szervezet számára nélkülözhetetlen ásványi anyag, élettani hatása rendkívül összetett, számtalan anyagcsere-folyamat része. A teljesség igénye nélkül: szükséges az idegrendszer működéséhez, a csontok és fogak felépítéséhez, olyan enzimek működéséhez, melyek a sejtek energiatermelő folyamatit katalizálják.

Hogyan ismerhetjük fel hiányát? Meglehetősen széles körű tüneteket okozhat. Leggyakoribb tünetei a gyengeség, az izomgörcsök, szívritmuszavarok, de megnöveli sok más kórkép kialakulásának valószínűségét, úgy mint magas vérnyomás, migrén, cukorbetegség, depresszió. Sok esetben egyes gyógyszerek szedése miatt alakul ki fokozott magnéziumvesztés.

Milyen élelmiszerekben fordulhat elő? a zöld színű növényekben, pl a spenót, de sok magnéziumot tartalmaznak a magvak, a dió, mogyoró, mandula és a kakaó is. A hüvelyesek, mint bab, lencse is sok magnéziumot tartalmaznak. A teljes kiőrlésű kenyér és barna rizs is kiváló magnéziumforrás.

Súlyosabb esetben táplálékkiegészítőre is szükség lehet, azonban ebben az esetben mindenképpen szakorvossal kell konzultálni, mivel a magnéziumból túladagolás is lehetséges.

5. D vitamin

A D vitamin valójában nem is vitamin, hanem egy hormonszerű előanyag, amely hozzájárul az aktív D-hormon termelődéséhez a szervezetben.
A D-vitaminnak két formája fontos a táplálkozás szempontjából. A növényekben termelődő D 2 -vitamin (ergokalciferol) az étkezés során kerül a szervezetbe. A D 2 -vitamin legjelentősebb forrásai az élesztőt tartalmazó ételek, a gabonafélék valamint a tejtermékek. A D 2 -vitamin megtalálható a halmáj olajakban és a zsíros halakban is. A D 3 -vitamin (cholecalciferol) a bőrben képződik napfény hatására. Mivel itthon késő ősztől kora tavaszig a napsugárzás nem elegendő a szükséges mennyiségű D-vitamin termelődéshez, hiányállapot lép fel.

Mit okoz a D-vitamin hiánya? Csontvesztéshez, csontritkuláshoz vezet, súlyos hiány esetén pedig csontlágyulás is felléphet. Az autoimmun betegségek közül növelheti a reumás ízületi gyulladások, az inzulinfüggő cukorbetegség és az SM kialakulásának esélyét. Emlőrák és vastagbéldaganatok kialakulása és lefolyása szampontjából a D-vitamin hiány rizikótényezőt jelent. Nagy valószínűséggel kedvezőtlenül befolyásolja a teherbe esést, PCO esetében feltétlenül normálizálni kell a szervezet D-vitamin -szintjét.

Mennyi az ajánlás?
Az OÉTI hivatalos ajánlása napi 200 NE, de a szakmai társaságok által megfogalmazott állásfoglalás 1500-200 NE naponta, egyes vélemények szerint ennél is több. Várandósság alatt legalább napi 2000 egységnyi vitamin bevitele szükséges.

Milyen élelmiszerekben található meg? tengeri halakban, csukamájolajban, kis mennyiségben a tojásban és a májban. Ezen élelmiszerféleségekből azonban nem tudjuk a megfelelő mennyiséget bevinni a szervezetbe, ezért mindenképpen ajánlott a pótlás.

Kapcsolódó bejegyzések

Egészség- előzzük meg a megfázást melegedő lábfürdővel!

Egészség- előzzük meg a megfázást melegedő lábfürdővel!

A melegedő lábfürdő a legjobb háziszer, hogy kivédjük a betegséget. Ha időben alkalmazzuk, a test átmelegedése révén számos megfázásos betegséget meg tud állítani. Én leggyakrabban akkor alkalmazom, ha a fiaim sokat játszanak kint a hidegben, átfáznak, esetleg a lábuk...

bővebben

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Kosár

Hírlevél feliratkozás