Loading the content... Loading depends on your connection speed!

Kérdésed van? Írj nekünk! Hívj minket!   info@dejavuvilag.hu06 70 953 28 43
Kosár tartalma -

0 Ft

Nincsenek termékek a kosárban.

TT
Befőzés, tartósítás – egészséges vitaminpótlás télire: savanyított zöldségek

Ilyenkor télen még nehezebb megfelelő vitaminpótlást találni, hiányzik a nyáron, ősszel még elérhető sok egészséges és friss zöldség, gyümölcs.

Kapható ugyan számtalan fajta friss zöldség és gyümölcs a piacon, hipermarketekben (paprika, paradicsom, saláta, eper, szőlő, barack, dinnye stb.), de remélem, senki nem gondolja, hogy a messziről utaztatott, kényszerérett, napfényt alig látott, agyonvegyszerezett zöldségek fogyasztása ilyenkor egészséges.

Óva intek tehát mindenkit a téli “friss” zöldpaprikától, paradicsomtól, salátától, bármennyire is egyszerűnek tűnik megvenni, és bármennyire finom is ilyenkor például epret majszolni.

Ha ebben az időszakban egészségesen szeretnél táplálkozni, válaszd a szezonális, hazai zöldségeket, gyümölcsöket (répa, retek, cékla, sütőtök, káposzta, alma, naspolya, mogyoró, mák, stb.), vagy azok valamilyen módon télire tartósított (pl aszalt, lehetőleg nem kénezett és nem tartósítószeres) változatát.

Igaz, hogy a választék nem olyan széles ilyenkor, mint nyáron, de higgyük el, a szervezetünknek azzal teszünk a legjobbat, ha ezekből készítjük magunknak ételeinket.
A savanyú káposzta (illetve egyéb savanyított zöldségek) tökéletes vitamin- és jótékony baktériumforrást jelentenek, azonban a boltban készen vettek esetében sajnos nem mindegyiknél kapjuk azt, amit keresünk: nagyon sok esetben már nem erjesztik, hanem ecettel savanyítják, és sok esetben bizony tartósítószer is van a készen vett termékben. (Érdemes tehát elolvasni a címkét vásárlás előtt, hogy ne érjen meglepetés!)

Mi a megoldás? Amit nagyanyáink még tudtak: savanyítsunk házilag! Egyáltalán nem ördöngösség, finom, és nem utolsó sorban nagyon egészséges, a fermentált, tejsavas erjedéssel megsavanyodott zöldségek fogyasztása valóságos jótétemény!

Azt hiszem, maga az ötlet eredetileg Bokor Katalin: Befőzés cukor nélkül című könyvéből származik (legalábbis én azt hiszem, ott olvastam először), de amióta rendszeresen készítem, egyre több olyan szakirodalom “jön szembe” velem, amiben az ily módon eltett zöldségek fogyasztásának előnyeit hangsúlyozzák.

Maga a savanyítási mód rendkívül egyszerű, nyáron, az uborka szezonjában uborkát már régóta teszek el ezzel a módszerrel, de télen még nem próbáltam eddig, pedig szenzációsan egyszerű és isteni a végeredmény.

Az elkészítés menete: 
A megmosott, feldarabolt zöldségeket (répa, karfiol, káposzta, hagyma, fokhagyma- én ezekkel próbáltam eddig) alaposan kimosott üvegbe rétegezzük, majd leöntjük felforralt, majd langyosra hűtött vízzel, melybe literenként egy evőkanál sót teszünk. Figyeljünk rá, hogy a zöldségeket fedje le a lé (kapható praktikus kis “lenyomó” eszköz, de akár egy nagyobb méretű répadarabbal is beszoríthatóak a zöldségek).

Lefedjük, de nem kell szorosan lezárni (kiegészítés: olvastam olyan irodalmat, amiben azt írták, hogy zárjuk rá a tetejét, mivel az erjedés levegő nélkül kell hogy végbemenjen). Az első nap után ellenőrizzük, hogy csurig van-e az üveg, mert szükség lehet az utántöltésre. Szobahőmérsékleten érni hagyjuk körülbelül két hétig. Ha zártuk a kupakot, időnként nyissuk ki, hogy a keletkezett gázok kijöhessenek.

A víz először megzavarosodik (tányért is tegyünk alá, mert ki is folyhat), de utána szépen letisztul. Ekkor már kóstolgathatjuk, mivel eddigre az erjedés már lezajlott.

Ha kellemes savanyú ízű, akkor fogyasztható, innét kezdve hűvös helyen, hűtőben vagy kamrában tároljuk. Fontos, hogy mindig tiszta eszközzel nyúljunk bele, illetve én kisebb üvegekbe szoktam áttölteni, hogy egyszerre ne nyitogassuk az egész adagot.

Nekünk egy ilyen ötliteres üveg, ami a képen látható, kb egy hét alatt elfogy.

Sajnos a végeredményt nem fotóztam le, gyorsabban elfogyott, mint észbe kaptam volna: a lila káposzta csodaszép lilára színezi a karfiolt, szóval az egész üveg tartalma mély rózsaszínben pompázik. Aki nem szereti a rózsaszínt, készítse fehér káposztával.

Jó étvágyat!

Hozom majd a másik kedvencünket, a kimcsit is, ami szintén egy igazi vitaminbomba!

9 Responses to Befőzés, tartósítás – egészséges vitaminpótlás télire: savanyított zöldségek

  1. És akkor a Lidl-ben vett répa sem jó, vagy a Sparban? Mi nagyon sokat veszünk, kilószámra.
    Macskanyó.

  2. A nyers répára gondolsz?
    Miből következtetsz arra, hogy nem találom jónak a hiperben vett répát? Ezt így, ebben a formájában nem írtam, legalábbis nem szándékoztam ilyet sugallani. Sokszor én is vásárolok onnét, nem mindig tudok biot, vagy hátájit venni.

    Természetesen vannak fokozatok, ha van választási lehetőség. A legtökéletesebb az lenne, ha vegyszermentes gazdálkodásból származó zöldséget tudnánk eltenni (sőt, a legtökéletesebb az lenne, ha mi termelhetnénk meg vegyszermentesen, hehe). De ha az nem elérhető, vagy nem megfizethető, akkor az az én véleményem, hogy az otthon készített még mindig nagyságrendekkel egészségesebb, mint a készen vettek többsége, leginkább azért, mert pontosan tudjuk, hogy mi kerül bele.
    A bolti savanyított zöldségek nagy részében alapból van valamilyen tartósítószer, és van olyan is, ami ecettel van savanyítva. Címkeolvasás kötelező vásárlás előtt!
    (Meséltem a sztorit, ugye? Piaci nénike a kérdésre: á, semmi nincs a savanyúságban, csak egy kis szalicil….)

  3. Hát ebből gondoltam:
    “Kapható ugyan mindenféle friss zöldség és gyümölcs a piacon, hipermarketekben, de remélem, senki nem gondolja, hogy a messziről utaztatott, kényszerérett, napfényt alig látott, agyonvegyszerezett zöldségek fogyasztása ilyenkor egészséges.”
    Mert azt gondolom, hogy a Sparban, Lidl-ben vett, óriásira felfújt répa, hát ez is lehet messziről utaztatott, talajt sosem látott…stb. de hát ez van, nekünk van kertünk, termesztünk is, de az kevés egész évre. A férjem pedig dicsekedett, hogy millllyen óriási répa, na mondom, szép, ez csak felfújt.
    A család meg csak eszi ahogy hazahozták, nyersen.Nem savanyítva.
    Azért köszi a választ. Piac nincs a közelünkben, max. zöldségesbolt.
    Szia:
    Macskanyó

  4. Oké, értem, így már világos. Köszönöm, javítom is a szövegben, mert én ebben a mondatban konkrétan a primőr paprikára, paradicsomra, salátára stb. gondoltam, amiket ilyenkor Olaszországból, vagy egyéb külföldi országokból hoznak, és van, aki szívesen eszi ilyenkor, gondolván, milyen jó vitaminpótlás a szervezetnek. A répa az szezonális zöldség, itthon, ebben a szezonban is kapható (mivel tárolhatü télen is). Mondjuk a származási helyet érdemes figyelni, és inkább a hazait választani.

  5. Most elolvastam megint, a következő mondat az alábbi volt, erre gondoltam: “Óva intek tehát mindenkit a téli “friss” zöldpaprikától, paradicsomtól, salátától, bármennyire is egyszerűnek tűnik megvenni. ” – de belefogalmazom a szezonális zöldségeket is, hoyg egyértelmű legyen.

  6. Persze, amúgy teljesen igazad van, meg tényleg a paprikát, paradicsomot írtad, én szezonon kívül soha nem veszek paradicsom/paprika/uborkát stb. és nagyon lehet, hogy nem is a te fogalmazásoddal volt baj, inkább csak engem bánt, hogy sajnos rákényszerül az ember, hogy ilyen ki tudja hol, milyen körülmények között termett zöldséget egyen, még az is, akinek van kertje különben. Pláne ahol nincs piac sem a közelben.
    De teljesen igazad van. És köszi!

  7. varga moni /

    2014. 10. 27. at 18:47

    Az igy elkészitett savanyúsàg meddig áll el?

    • Tapasztalataim szerint tél végéig simán eláll, igaz, nálunk általában előbb elfogy, mivel folyamatosan esszük és folyamatosan készítjük a következő adagot. Érdemes az alapanyagokkal is kísérletezni, mindegyik más ízű, mindenkinek más jön be – az egyik fiam a karfiolt szereti, a másiknak a répa a kedvence.

      Fontos, hogy ha már lezajlott az erjedés, akkor hűvös helyen kell tárolni, hűtőben vagy hűvös kamrában, mivel a baktériumok tovább dolgoznak, és előfordulhat, hogy túlerjed, túlpuhul (bár ez inkább a tisztán káposztából készített savanyúságommal fordult eddig elő).

      Ha nagyon hosszú ideig szeretné valaki tárolni (értek ez alatt több mint egy évet), akkor esetleg érdemes egyszer hőkezelni, igaz, akkor a jótékony baktériumok elpusztulnak.

      Ezzel a módszerrel tettem már el uborkát (ún. vizes uborkát) is télire, az is elállt a következő szezonig, bár valamilyen okból az uborkánál mindig volt bizonyos %, amelyik már az erjedés elején megromlott. Amelyiknél az erjedés rendben lezajlott, az már elállt egész télen.

      Remélem, segítettem, ha van még kérdésed, kérdezz bátran!

  8. Pingback: A téli egészség és szépség tízparancsolata - DEJA VU Világ

Vélemény írása

Mobile version: Enabled

Annak érdekében, hogy a jobb felhasználói élményt tudjunk biztosítani, az oldalon cookie-kat használunk. Az oldalunk használatával, Ön elfogadja a cookie-k használatát. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás